Scenariusz imprezy szkolnej zorganizowanej z okazji obchodów uroczystości dnia Ziemi.
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI DNIA ZIEMI
1. Ogłoszenie konkursu plastycznego dla klas I-VI na temat „Ziemia – nasz dom”. 2. Wykonywanie plakatów w klasach. 3. Program artystyczny w wykonaniu klas II, III i VI:
Dziecko recytuje wiersz: Co to jest przyroda? To proste! To drzewa i kwiaty, i liście i woda. Motyl nad łąką, biała stokrotka. Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz! Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze… Powiedzcie, proszę, co jeszcze? Co jeszcze?
Scena I - Studio telewizyjne Przy stoliku siedzą: Dziennikarz i jego goście: burmistrz Jakub Czysty, minister środowiska Lucyna Zielona, prezes Klubu Przyjaciół Środowiska Karol Ratowalski Rekwizyty: mikrofon, wizytówki z na-zwis kami gości, rysunki przedstawiające krajobraz kolorowy i pogodny oraz szary i smutny -jako scenografia studia.
Dziennikarz (do widzów): Zapraszamy państwa na specjalne wydanie programu „Sprawa dla ekologa". Dzisiaj mówić będzie-my o śmieciach i śmietniku. Do studia zaprosiłem gości: burmistrza, pana Jakuba Czystego, minister środowiska panią Lucynę Zieloną i prezesa Klubu Przyjaciół Środowiska pana Karola Ratowalskiego. Proszę państwa (zwraca się do swoich gości) nasze spotkanie dotyczyć będzie śmieci. Rozmowę zacznijmy od wyjaśnienia widzom pojęcia śmieci. Co to są śmieci?
Lucyna Zielona: Śmieci to jest to wszystko, co nadaje się tylko do wyrzucenia, np. połamane zabawki, zdarte opony samochodowe czy dziurawe buty.
Karol Ratowalski: Można tam także znaleźć papier, szkło, plastik, aluminium, odpadki organiczne.
Dziennikarz: Dlaczego mamy problem ze śmieciami ?
Jakub Czysty: Mamy z nimi poważny problem, ponieważ w szybkim tempie rośnie ilość wyrzucanych przez ludzi odpadów, a ich składowanie zajmuje dużo miejsca. Góry śmieci stanowią zagrożenie dla powietrza, gleby, wody i dla nas samych.
Lucyna Zielona: Musimy też wiedzieć, że śmieci „ żyją" długo np. puszki aluminiowe od 200 do 500 lat, plastikowa butelka 450 lat, plastik 800-1000 lat, a szkło jest przecież niezniszczalne.
Jakub Czysty: W Polsce powstaje co roku około 130 mln ton odpadów.
Dziennikarz: Każdy człowiek powinien więc ograniczyć produkcję śmieci. O to. jak można ograniczyć produkcję śmieci, zapytałem naszych mieszkańców. Zobaczmy, co nam odpowiedzieli. Scena II Sonda uliczna Rekwizyty: karton, w którym są śmieci (plastikowe butelki, patyki), wiklinowy kosz z warzywami, ciemne okulary, walkman, rękawice jednorazowe
Dziennikarz (zatrzymuje idącego staruszka): Przepraszam pana, co robić ze śmieciami?
Staruszek: Tak, wszędzie leżą śmieci. Człowiek nie dba o środowisko. Każdy powinien wyrzucać śmieci do pojemników, a nie na ulicę. Teraz stawiają takie ładne, kolorowe pojemniki z napisami, o np. niedaleko stąd, na osiedlu... (wskazuje kierunek)
Dziennikarz: Dziękuję panu za wypowiedź. Zbliża się tu jakiś miody człowiek (idzie chłopak w ciemnych okularach, który żuje gumę, słucha muzyki z walkmana). Zapytam jego: Przepraszam, co robić ze śmieciami ?
Chłopiec: Nic nie robić Mnie one nie przeszkadzają (wzrusza ramionami i odchodzi).
Dziennikarz (zdziwiony do widzów): Jak to dobrze, że nie wszyscy tak uważają. (Do dzieci, które idą z torbami i kartonami śmieci, na ręce mają założone rękawice jednorazowe): Dzieci, co wy robicie?
Dziecko: Zbieramy śmieci, bo ludzie zamiast do kosza rzucają je dookoła siebie. My nie chcemy rosnąć wśród tego (wskazują na karton).
Dziecko: A dlaczego? To proste! Gdy zabraknie powietrza, wody, roślin na ziemi, zanim ludzkość w pustynię kulę ziemską zamieni; zginą ryby i ptaki, kwiaty, lasy i zioła, Może człowiek – NIE NISZCZCIE! Jeszcze zdąży zawołać… Bo przyroda ojczysta to skarb droższy od złota, a w niej urok, poezja, piękno, spokój, prostota. Jeszcze w płucach powietrze, zieleń w żyłach krew płynie. Chroń zabytki natury, gdy je zniszczysz sam zginiesz.
Dziennikarz: Dziękuję wam, to bardzo pouczający wiersz. (dziękuje dzieciom, które odchodzą, a spotyka panią Edytę Ekologiczną niosącą kosz z warzywami): Przepraszam, czy wie pani, jak można ograniczyć produkcję śmieci?
Edyta Ekologiczna: To proste, aby ograniczyć produkcję śmieci, należy przetwarzać niepotrzebne rzeczy na nowe.
Dziennikarz: Ma pani na myśli recycling!
Edyta Ekologiczna Tak, recycling to właśnie przetwarzanie odpadów
Dziennikarz: Dziękuję pani, wracani do moich gości w studiu.
Scena III W studiu
Dziennikarz: Słyszeli państwo wypowiedzi przechodniów. Wiele osób martwi się o śmieci. Warto się jednak zastanowić nad tym, co powiedziała pani Ekologiczna o recyclingu (słychać telefon od słuchacza) Mamy pierwszy telefon: Cześć, jak masz na imię ? Słuchacz (zza parawanu). Cześć. Sebastian. Słucham waszego interesującego programu. Fragmenty nawet nagrywam na kasetę, ponieważ na lekcjach będziemy mówili o ochronie środowiska. Chciałbym się do tej lekcji przygotować. Nie zdążyłem jednak nagrać, co to jest recycling, czy możecie powtórzyć?
Dziennikarz: Dziękuję ci za telefon. Skoro ten ważny temat będzie omawiany także na lekcjach, proszę panią Lucynę Zieloną o przypomnienie, co to jest recycling.
Lucyna Zielona: Recycling oznacza przetwarzanie odpadów na nowe, potrzebne przedmioty. Przetwarzać można papier, aluminium, szkło, plastik
Dziennikarz (do widzów) To na dzisiaj wszystko, zapraszam państwa do oglądania naszego następnego programu „ Sprawa dla ekologa”.
Dzieci śpiewają piosenkę: PIĘKNIE ŻYĆ
Chcesz wiedzieć, skąd ten świat, z jakich gwiazd tu spadł? Skąd się wziął księżyc, ja i kwiat? Wciąż pytasz mnie, a ja Nie wiem prawie nic, może tylko tyle, że tak pięknie żyć… Pięknie żyć, znaczy kochać świat. Pięknie żyć, tak jak żyje ptak. Pięknie żyć, tańczyć, tak jak wiatr, a ziemi życzyć naj… jak najdłuższych lat. Chcesz wiedzieć, gdzie twój śmiech, kiedy smutno ci? Gdzie ten klucz do zagadek drzwi? Masz serce, tak jak ja, Czujesz jego rytm, serce podpowiada, że tak pięknie żyć. Pięknie żyć…
Uczeń 1: Jak co roku przyszła wiosna, pora piękna i radosna, a więc, panie i panowie, uczeń dziś wam prawdę powie!
Uczeń 2: Kto nie myśli o zwierzętach temu spuchnie lewa pięta!
Uczeń 3: A kto jest na kwiaty cięty, temu spuchną obie pięty!
Uczeń 4: A kto środowisko truje, gorzko tego pożałuje!
Uczeń 5: Trzeba kochać chabry! Maki!
Uczeń 6: I widłaki! I świstaki!
Uczeń 7: I szanować pandy, sowy...
Uczeń 8: Panda – niedźwiedź bambusowy.
Uczeń 9: Trzeba sadzić drzewa, krzaczki!
Uczeń 10: I dokarmiać w zimie kaczki oraz innych zwierząt wiele!
Uczeń 11: Słoniom grać na ukulele...
Uczeń 12: Trzeba dbać o żuczki, ważki, mrówki, chrząszcze, liszki, traszki!
Uczeń 13: Żabom pomóc przejść przez szosę...
Uczeń 14: Zająć się gorylim losem!
Uczeń 15: I sortować wszystkie śmieci, a nie wrzucać je jak leci...
Uczeń 16: Łatać dziury ozonowe, by powietrze było zdrowe!
Uczeń 17: Trzeba chronić wieloryby, mchy, porosty oraz grzyby, glebę, trawę, leśną ściółkę, piegżę, dzierzbę i gżegżółkę! Uczeń 18: Bo to przecież oczywiste, że wspierają ekosystem! Uczeń 19: Bracia! Transparenty w górę! (Dzieci podnoszą transparenty z hasłami ekologicznymi: HOPSASA DO LASA ! BĄKI – NA ŁAKI ! CHROŃ ŻABY I BAOBABY ! SZANUJ MRÓWY I BORÓWY ! MOTYL NAJLŻEJSZYM PRZYJACIELEM CZŁOWIEKA !)
Uczeń 20: Niech nasz głos brzmi zgodnym chórem!
Wszyscy: Nie bądź, człeku, bity w ciemię! Dbaj z zapałem o swą Ziemię! Szanuj Ziemię ponad wszystko, bo to twoje środowisko! I innego, choćbyś chciał, raczej już nie będziesz miał.
Razem śpiewają piosenkę: KOCHAM ŚWIAT
Pojedziemy dziś do lasu, Zaśpiewamy ptakom, drzewom, Że kochamy je nad życie, Nie zabraknie im niczego. Bo choć mamy mało lat, Kochamy tak bardzo świat I jeśli ma pięknie być, To musimy o to dbać, To musimy o to dbać, To musimy dobrzy być.
Posprzątamy dookoła, Pozbieramy wszystkie śmieci, Posadzimy więcej drzewek Niech im słońce mocno świeci. Bo choć mamy mało lat…
Prezentacja mody ekologicznej „Na wesoło”. Projektantka mody wita serdecznie gości i prezentuje swoją najnowszą kolekcję, komentując każdy strój. Ubranka wykonane są z materiałów odpadowych, są tanie, łatwe w wykonaniu, praktyczne i oryginalne. Modelki poruszają się po scenie w rytm piosenek odtwarzanych z płyty CD. Strój szkolny Jest to skromna tunika w modnym, beżowym kolorze. Wykonana jest z papierowego worka. Prosty strój zdobią korale, bransolety i kolczyki z kolorowych kapsli i sznurka. Strój „Plastik - fantastik" Ubranko wykonane jest z różnobarwnych worków foliowych. Czarny, nieprzemakalny płaszczyk, żółte nieprzemakalne buty zawiązane wokół kostki kawałkami sznurka, przezroczysta chusteczka na głowę to doskonały strój na jesienną niepogodę. Całość dopełnia kolorowa torebka-reklamówka jako najmodniejsza w tym sezonie torebka. Dla dziewcząt Bardzo modna i praktyczna jest sukienka na szelkach ze starych zasłon lnianych z głębokimi kieszeniami wykonanymi z torebek śniadaniowych. Kieszenie przydatne są w szkole nie tylko na drugie śniadanie, ale i na różne tzw. pomoce naukowe. Strój świąteczny A oto strój świąteczny, jaki tani w kosztach. Plisowana spódniczka i kamizelka z czarno- białej gazety, wykończona niebieską falbanką z bibuły. Gazeta to materiał nie tylko tani, ale i bardzo praktyczny - w chwilach nudy można co nieco poczytać. W ręce koleżanka trzyma modną w tym sezonie- torebkę po urodzinowym prezencie. Po prostu cudo! Kostium plażowy Na najbliższe wakacje polecamy najmodniejszy w tym sezonie kostium plażowy wykonany z papieru toaletowego. Jest bardzo tani i ekologiczny. Ozdabiają go piękne, duże kokardy z krepiny. Głowę od słońca zabezpieczy kapelusik w kształcie łódki wykonany z gazety. Strój dyskotekowy Oto strój dyskotekowy. Króciutka spódniczka z jednorazowych, kolorowych, reklamówek wyciętych w kształcie płatków kwiatowych przywiązanych w talii do szerokiego paska tektury. Do tego maleńka bluzeczka z folii aluminiowej. Projektantka mody dziękuje za uwagę i zaprasza na następny pokaz. Wspólne śpiewanie piosenki „Ziemia zielona wyspa”. 4. Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego i rozdanie dyplomów.
Scenariusz opracowały: mgr Beata Czogalik mgr Barbara Galińska mgr Elżbieta Świżewska
|